Παρασκευή, Σεπτεμβρίου 25, 2009

Ο αγωγός Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη.. Μύθοι και Αλήθειες..


Μετά την τοποθέτηση του Προέδρου του ΠΑΣΟΚ στην ομιλία του στην Αλεξανδρούπολη και την συμπληρωματική απάντηση που έδωσε στην συνέντευξη τύπου στην Θεσσαλονίκη και λόγω της κατοικίας μου στην όμορφη ακρτική πόλη αισθάνομαι ότι πρέπει να σχολιάσω και να διευκρινίσω γιατί η τοποθέτηση του Γιώργου Παπανδρέου ήταν η μόνη σωστή :
Μύθος 1 : Ο αγωγός μας βάζει στον γεωπολιτικό χάρτη της περιοχής ως παίκτη.


Ναι θα μπορούσε να είναι αλήθεια. Πότε όμως ; Σίγουρα όχι αφήνοντας την διαχείριση του αγωγού σε μια κοινοπραξία που ο λόγος μας και ο ρόλος μας θα είναι μηδαμινός ή έστω περιθωριακός. Η συμφωνία όπως έχει δημοσιευθεί μόνο ισχυρό ρόλο δεν επιφυλάσσει στην χώρα μας. Και η βιασύνη και υπερβολική σπουδή της ΝΔ να υλοποιήσει έστω και ένα μεγάλο έργο μας έχει οδηγήσει στην αναγκαιότητα νέου διπλωματικού μαραθώνιου. Να προσθέσω εδώ ότι ακόμα και αν γινόταν η κοινοπραξία με εξασφαλισμένα τα συμφέροντα του ελληνικού δημοσίου, η παράλληλη υλοποίηση άλλων έργων θα μείωνε κατά πολύ την “σπουδαία” γεωπολιτική σημασία του έργου.


Μύθος 2 : Τα οφέλη για την περιοχή είναι πολλαπλά.

Αυτό πραγματικά δεν μπορώ να το καταλάβω. Γιατί η απάντηση είναι ανάλογα με το τι βλέπει κανείς ως “όφελος”. Πάντως τα 30 εκατομμύρια ευρώ ετησίως ως εισόδημα για την χώρα, μόνο σημαντικό όφελος δεν είναι. Γιατί η παράλληλη υποβάθμιση του τοπίου, η μείωση του τουρισμού, η σταδιακή μόλυνση των υδάτων και ο κίνδυνος καταστροφής της βιοποικιλότητας των προστατευμέ΄νων περιοχών, αντισταθμίζουν αυτό το όφελος και το καθιστούν μικρό έως και ασήμαντο. Σίγουρα δεν ξέρω πολλούς να πηγαίνουν διακοπές στην Ελευσίνα ή τον Ασπρόπυργο…! Σε επίπεδο δε απασχόλησης ή αύξησης της εμπορικής δραστηριότητας, το όλο έργο μου θυμίζει παλιές καλές σοβιετικές εποχές… Δημιουργείται ένα peak απασχόλησης και με το τέλος του έργου μένεις με περισσότερα προβλήματα από αυτά που έλυσες. Το ξαναλέω μια βόλτα στον Ασπρόπυργο αρκεί.

Μύθος 3 : Δεν πρόκειται το έργο να θίξει περιβαλλοντικά την περιοχή.

Αυτό τώρα και αν είναι μύθος. Γιατί θέτω το ερώτημα : Πόσα πλοία χωρητικότητας χιλιάδων τόνων το καθένα θα έρχονται την μέρα; Ο αγωγός που θα καταλήγει; Από ποιές περιοχές θα περνά; Θα υπάρξει αυξημένη οδική κίνηση μεγάλων επίσης φορτηγών; Θα υπάρξει αύξηση περιβαλλοντικών ατυχημάτων; Θα γίνουν αποθήκες βιομηχανικού χαρακτήρα; Θα υπάρξει επιβάρυνση σε ρύπους στα ύδατα; Θα υπάρξει επιβάρυνση θορύβων και άλλων αέριων ρύπων; Νομίζω πιο ακριβές είναι να πούμε ότι σίγουρα θα ρυπάνει αλλά όχι πολύ. Αλλά και εδώ πρέπει να ορίσουμε το πολύ και το λίγο. Σε μια περιοχή που ήδη ρυπαίνεται από την έλλειψη περιβαλλοντικής συνείδησης στον ποταμό Έβρο από τους Βούλγαρους. Πρόβλημα που το ξέρουμε όλοι.

Μύθος 4 : Οι πολίτες του Έβρου θέλουν το έργο.

Οι πολίτες του Έβρου δεν ξέρουν τις λεπτομέρειες του έργου και κανείς δεν τους έχει πει όλη την αλήθεια. Όχι κακοπροαίρετα. Αλλά γιατί και κανείς δεν έχει πει την αλήθεια και δεν έχει ακόμη κατατεθεί ολοκληρωμένη περιβαλλοντική μελέτη ώστε να την κρίνουμε όλοι μας. Και όταν λέμε μελέτη και χωρίς να κάνω τον ειδικό, εννοούμε όχι ένα κείμενο που θα εκπονηθεί σε 2 μήνες!!! Εννοούμε ένα κείμενο εξαντλητικό, πραγματικά τεχνολογικά προηγμένο με αδιαμφισβήτητη επιστημονικη΄εγκυρότητα. Αυτό ακόμα δεν το έχουμε δει. Άρα πιο ακριβές θα ήταν να πούμε ότι κατ αρχήν δεν υπάρχει αντίρρηση για ένα έργο που αποδεδειγμένα θα εξασφάλιζε τα περίφημα “οφέλη” και τουλάχιστον δεν θα κατέστρεφε αλλά θα βελτίωνε.

και οι αλήθειες :

1η Αλήθεια : Η ανάπτυξη της περιοχής είχε μέχρι σήμερα πάρει έναν δρόμο. Την είσοδό της σε έναν τουρισμό ποιότητας και υψηλών εισοδημάτων. Ποτέ όμως δεν έγινε σοβαρή συζητήση πως θα επιτευχθεί αυτό. Πως θα βρεθούν οι πόροι και οι άνθρωποι για την τουριστική της προβολή. Έχω συναντήσει ένα σωρό άσχετο κόσμο να μιλάει ως ειδικός αλλά ποτέ δεν έγινε και μια προσπάθεια σε επαγγελματική βάση με υψηλά standards. Και δεν είναι θέμα απόδοσης ευθυνών σε πρόσωπα. Αλλά είναι μια γενικότερη αδυναμία της τοπικής πολιτικής.

2η Αλήθεια : Στο πλαίσιο μιας πράσινης πολιτικής είναι πολύ δύσκολο να εντάσσονται ρυπογόνα έργα στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της χώρας. Για να γίνει αποδεκτό το έργο Μπουργκάς- Αλεξανδρούπολη, θα πρέπει να υπάρξει στην μελετητική του φάση μια ανεξάρτητη αρχή, που θα έχει την επιστημονική εγκυρότητα και το κύρος να μας παρουσιάσει τα αποτελέσματα, τα οφέλη και τις παρενέργειες. Οι έμμισθοι σύμβουλοι της κοινοπραξίας δεν κάνουν κανέναν μας να κοιμάται ήσυχα!!!